Vi bruger alle sammen meget internet, derfor skal vi selvfølgelig også have en optimal bredbåndsforbindelse. I tilfældet af at der er uregelmæssigheder i din aftale, kan du kan klage over følgende:
- Internettets hastighed
- For stort forbrug af data
- Både pludselige eller uoplyste forandringer i aftalevilkårene
- Uopfyldte krav ifølge abonnementet
- Et forkert opfyldt beløb på regningen
- En fortsat levering og opkrævning af betalingen
- En regning fra en gammel udbyder efter at du har skiftet
- En opkrævning for tjenester der er sagt fra / ikke er bedt om
Uanset om det er en gammel udbyder eller en din nye udbyder, er det altid nemmest at forsøge at løse det med den part, men hvis det ikke lykkes kan du altid henvende dig til Teleankenævnet.
Hvem er Teleankenævnet?
Teleankenævnet tager sig af behandlingen af klager imellem forbrugeren og teleudbyderen. De er et godkendt ankenævn. Sagerne bliver normalt afklaret både hurtigt og uformelt, det er en enkel løsning for forbrugeren så alle parter slipper for at gå til domstolen. Primært omhandler sagerne enten internet-eller telefonabonnementer. Teleankenævnet består af én landsdommer, to repræsentanter fra Forbrugerrådet TÆNK, samt to repræsentanter fra Teleankenævnet. For at alle sagerne skal være fuldt forberedt, understøttes alle sagerne af et Sekretariat. Der er mindst et møde pr. kvartal (hver 3. måned) imellem medlemmerne for at kunne træffe afgørelser i indkomne sager. Bemærk, at hvis du vælger at klage ved Teleankenævnet, så er behandlingstiden 3 til 6 måneder.
Det finansielle ved at klage
Ender det i sidste ende ved en domstol, kan du ansøge om at få omkostningerne dækket. For at klage ved Teleankenævnet, er der et klagegebyr på 150 kr. Hvis du får et helt eller delvis medhold eller indgår et forlig, får du dine pengene tilbage. Det er derfor at vi anbefaler at du i første omgang forsøger at løse sagen med din udbyder, og evt. informerer dem om at du har planlagt at føre sagen videre, hvis de ikke vil forhandle. For mere information om hvad Teleankenævnet evn. kan gøre for dig og din sag ved at kigge her.
Inden du klager
Før du beslutter dig for at klage, er det væsentligt at du er sikker på to ting. Det første er, at du læser din abonnementsaftale grundigt igennem, så du er helt afklaret med hvilke klagerettigheder du har i forhold til din kontrakt. For det andet, tjek for ordens skyld, at du er sikker på at der er et reelt problem, fx. at internettets hastighed ikke er som den skal være. Når du skal have tjekket din internethastighed, kan du gøre dette på din udbyders side eller via Bredbåndsguiden. Uanset hvad kan det altid betale sig, at få en snak med din udbyder, og tænk på at de er lige så interesserede i at løse problemet med dig. I modsætning til teknologi så kan mennesker heldigvis reagere på mere end en måde, giv din udbyder en chance.